"jag ska bli fit till beach'10"

Det klassiska nyårslöftet! Att det är väl använt även detta år märks genom strömmarna till gymmet och till passen på Medley om inte annat.. Därför kommer några frågor att fundera över för dig som vill sätta upp nya träningsmål! Fråga dig själv:

  • Hur lång tid och hur ofta ska och kan jag träna?
  • Hur får jag ut mest av min träning?
  • Vilken sorts träning ska jag utöva?
Hur lång tid du tränar avgör du själv, mitt motto lyder tveklöst att all träning är bra träning! Allt är beroende på vad du vill få ut av din tränig och hur du lägger upp den. Poängen är att du efter din träning ska ha fått ut precis vad du bestämde dig för innan. Det är därför jag i innan jag kör igång ett pass brukar uppmana mina delatagare att bestämma sig för vad de vill ha ut av sitt pass just idag. Vill de bli smidiga genom BodyBalance eller starka? Vill de bara glömma sin kassa dag på jobbet eller ge sin kropp en rejäl pulshöjare på Afro-passet?

Hur ofta beror på vad du vill ha för reslutat. Vill du träna för god hälsa funkar det utmärkt med 2-3 pass i veckan. För större utmaningar krävs något fler och desto hårdare pass. Detta utan att glömma bort den viktigaste delen i träningsprogrammet, återhämtning! Ingen återhämtning, inga större framsteg!

 

Huvudsaken är att du väljer något som du tycker är roligt att utöva. Det kan vara simning, styrketräning, joggning, yoga etc. När du själv tycker det är roligt är också chansen att du fortsätter med din träning mycket större. Att gå på afro 2 ggr/v och tycka det är roligt, ger dig givetvis mer än att tvinga dig själv att springa 1 ggr/v. Samtidigt är bland det viktigaste att göra träningen till en vana, då blir det garanterat skönt istället för ett tvång att köra sitt tärningspass.

 

Välj vad du vill träna och följ mallen, skriv även ner dina mål och se om du kan fullfölja dem genom den träning du nu kommer att utföra. Ha delmål och se hur du själv utvecklas. Träning för att bygga upp kondition och muskler tar sin lilla tid, därför krävs tålamod att köra på så kommer det att ge resultat :)

 

Alla härliga och positiva effekter med träning dyker upp här på bloggen så småningom!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback