kunskapsbloggen

Martina är ett kvinnonamn och femininform av Martin.

Martin är ett mansnamn med latinskt urspung.
Den äldre formen Martinus betyder "marsiansk", "tillhörig Mars" efter krigsguden Mars i den romerska mytoligin, och i överförd betydelse "krigisk" eller "stridbar".

Allt det här började med att min vän Martina undrade hur jag uttalar mitt namn på engelska, efterom det är italienskt. Hmm. Surprise. Är jag då också från Mars? Hur går den ekvationen till? När kvinnor påstås vara från Venus och män från Mars? Att jag är lite stridslysten var väl ingen överraskning dock. Good to know.



Kommentarer
Postat av: kina

Hej min vän! Förlåt att jag knappt finns till nuförtiden, försöker göra en liten förbättring :) Mår lite bättre (psykiskt) men lite sämre (fysiskt) med huvudvärk och förkylning och dylikt. Aldrig skoj, men det är ju så livet är. Jo mor min låg på sjukhus ett tag och det blev lite för mycket vätska i bägaren ovanpå all trötthet och skolstress så jag antar att vi får skylla på det. Men hon mår bra nu och drog till Spanien i helgen (lyckans ost). Ska vi åka ner och snylta lite på solen? Hur är allt med dig, krigiska Martin(a)? Puss!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback