rapport från köket i huset vid sjön i skåne

I raggsockar och stickad tröja sitter jag och myser i ett kök som är fullt av värme. Lyfter jag blicken från skärmen ser jag ut över en stilla och blank sjö omgiven av träd i skiftande höstiga färger och drar jag in dofterna från köket känner jag hur hungrig jag är. Vi har varit ute på två svamprundor utan att hitta mer än en handfull svamp och istället har mannen tagit sig för att baka "bullar" som det heter i Skåne (ja, jag tror varenda gång att det är kanelbullar som det syftas på och det är inte lätt att dölja besvikelsen varje gång det går upp för mig om att det handlar om frallor, inte bullar). Men det är gott det också, kanske egentligen godare. Nygräddade bullar med ost eller skinka och te, det är höstmys i mina ögon.

Någon gång framåt senare eftermiddag bär det av hemåt Växjö (som betyder vägarna runt sjön eller nåt liknande, fick jag lära mig på kalaset i fredags), men egentligen hade jag nog velat bosätta mig här ett par veckor. Skicka hit min dator och tillhörande tentor, rapporter och tråk så löser jag det. Här finnes inspirationsrika miljöer till skillnad från campus lilla instängda värld.

Jag längtar bort, jag vill börja om. Platsen som senast för någon månad sedan kändes som den bästa av världar känns inte längre lika självklar. Jag vill flytta ut till ett torp i skogen, skaffa mig en häst eller två och kanske en hund också. Jag vill slippa mitt tråkiga hyreshus och mina tråkiga grannar och min tråkiga akademiska hemvist.

Åh. Where do I go from here?

Kommentarer
Postat av: emma

Du? Jag är hemma i januari så jag lovar att liva upp stämningen för dig där hemma :) Allt bra med dig annars? Oh, btw! Jag har nåt att berätta för dig :) En hemlis :) Tjihi :P Puss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback