Skrollan och Tjorven

Det låter nästan som ett band. En duo. Och det är ju en duo på sitt sätt. Jag pratar förstås om Skrollan och Tjorven som bor på Saltkråkan. Vi snackar Farbror Melker, Kerstin och Båtsman. Anyway, helt random denna plastsöndag så hoppar filmen om dessa sköningar igång. Och snart skrattar jag så jag håller på att få andnöd. Kerstin har rakt uppochner stått och kissat på sig på Malins bröllop. Så lättroad är jag idag, tänkte bara informera om det. Jag gillar ju att informera. Det är därför jag blir informatör. För att kunna informera. Och visst är jag en hejare på att informera, jodå. Så sant som det var sagt.

Idag toksaknar jag mina vänner här på campus. Klassen, våra tvåor - alla som jag inte fått träffa sen mitten av december. Och när jag väl börjar sakna så rullar det på, det blir en lavineffekt. Så för tillfället vill jag helst träffa Alfred, hela Kos 07+08, Ellen och andra vänner som jag inte sett röken av på.. Några av dem har jag inte sett på ett och ett halvt år. Och det suraste är att några av dem finns heller ingen möjlighet att se på tre, fyra och fem månader till.

Well, den dagen kommer. Men det är en sån här dag som ideér ploppar upp i huvudet. Kanske ska jag prova på en helsvensk sommar? Kanske ska jag använda semesterkassa till att ta en roadtrip här i härliga svea (när det är sommar och sol kan till och med jag erkänna att det är härligt) och hälsa på vänner runt om i landet som jag inte sett på alldeles för länge? Med destinationer som Malmö, Lund, Göteborg, Kalmar, Helsingborg, Halmstad, Linköping, Norrköping, Stockholm, Östersund och Umeå och Gotland kanske det inte skulle vara en så dum idé. Jag är egentligen rätt sugen på att luffa runt i Europa några veckor men frågan är om det är någon annan som är intresserad av det och om ekonomin och tiden räcker till.

Får ta mig en funderare. Och dessutom börja leta jobb. Innan det dök upp en enorm finanskris hade jag tänkt lägga manken till och försöka få tag i ett sommarjobb som iallafall på något sätt anknyter till min utbildning men just nu känns det lite svårare. Samtidigt så kanske det är bättre att söka ett jobb där man vet att man trivs. Å andra sidan kanske jag borde göra allt för att få in en fot någonstans, även om det är ett tråkjobb som inte direkt har med information att göra. Eftersom jag planerar att stanna i Växjö i sommar så blir jag ytterligare begränsad såklart. Men det är dags att se sig omkring, lägga märke till vad det finns för intressanta företag och så vidare. Tänka stort. Think outside the box. Och i värsta fall (inte för att det är hemskt utan bara för att jag vill göra något nytt nu!) så kan jag förhoppningsvis få jobb inom äldreomsorgen. So I got it all covered..

Tjillevippen. Det är shopping på agendan!


Kommentarer
Postat av: emma

Det är ju Stina som kissar på sig ju, Kerstin är ju Olles lillasyster i Barnen i Bullerbyn ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback