Gurkmeja är bra för ämnesomsättningen

Jag fick ett paket med denna information, låter kanske banalt i dina öron men för mig är det som ljuv musik. Har nog aldrig varit roligare att få ett paket hem i brevlådan!


Tåget kom fram till slut och levererade min vän hel och välbehållen. Efter att ha slängt ihop en snabblunch hemma på stallvägen gav vi oss ut på en kort shoppingrunda som resulterade i några nya ögonstenar till garderoben. Gudomlig middag med Annie och Josefin i fredags kväll, köttgrytan var i klass med mammas egna och det var helt enkelt en utsökt måltid med tillhörande rödvin. Härligt med en massa prat om allt som behövde ventileras och kanske blev vi lite klockare denna fredagsnatt. Promenad genom regniigt campus i lördags innan jag påbörjade Annies hårstyling, och sedan skjutsade henne till stationen så att hon kunde fortsätta sin lilla roadtrips weekend.

Bilen körde sedan automatiskt till 9:an och Josefins lägenhet. Efter ett par timmars velande så hamnade vi till slut framför tv:n i hennes prickiga soffa, ätandes asiatiskt, chips och godis tills vi mådde som vi förtjänade. Ingen alkohol på hela lördagen vilket känns bra för kroppen idag, men lik förbannat kom jag inte ur sängen innan ett idag. Besviken på mig själv, jag skulle ju upp och träna på förmiddagen för att sedan kunna njuta extra mycket av vår relaxdag i badhuset. Relax blev det trots utebliven träning men morgondagen kan föhoppningsvis bjuda på två träningspass som lite bestraffning för den otroligt svullande helgen. Lite plugg har hunnits med ikväll, mellan falukorv och potatismos och gossip girl, men mer finns att vänta imorgon. Är vi så bra som vi tror eller är det de andra som under all kritik?

Ledsen för det informationsrabblande min-kalender-i-helgen bloggandet men ibland så hamnar jag i den jargongen. Anyhow, now you know.

Jag vill verkligen få ordning på mina veckor och känna att det är lite jobbigt med måndagar, vara överlycklig att det är fredag, njuta av helger och uppleva en mindre ångest på söndagkvällar. Visst hyllar jag spontanitet och att göra roliga saker när det faller en in, oberoende av vilken veckodag det är, men samtidigt saknar jag rutiner. Det måste bli ett slut på att allt som oftast sova till långt fram på förmiddagen mitt i veckan och samtidigt börja planera in min träning på samma sätt som tidigare. Jag vet att jag framkallar ångest genom att strunta i mina egna regler och planer så återigen är det dags att ta sig i kragen. Senast i våras lyckades jag och det är inte på något sätt svårare nu, uppryckning och hårdkörning. Omsättandet till praktiken har påbörjats och kommer att lyckas, det vet jag.

Fortfarande längtar jag efter ett husdjur, en katt eller en hund, men jag vet att jag varken har tid eller ork i längden. Bara denna höst har jag minst fem helger inplanerade som kommer att spenderas i andra städer än Växjö, och samtidigt är jag medveten om att jag inte har en blekaste aning om hur man uppfostrar en hund eller stimulerar en innekatt. Pontus var den mest egna katten jag träffat och skötte sig själv från första till sista dagen som han bodde hemma på ringvägen. Aldrig krävde han mer än kelning och mys, mat på sin lilla röda tallrik, vatten i sin plåtskål och att bli ut- och insläppt på beställning. Inte ens hans utevistelse behövde man ha någon koll på eftersom han var ute så lite som möjligt när det var under 10 grader och regnade och hoppade upp på fönsterbläcket vid ytterdörren då han tyckte att det var dags att komma in och krypa ner i sängen igen. Och förresten, han var till och med så smart att då han bev akut nödig och var ensam hemma, då gjorde han faktiskt sina behov på badrumsgolvet. Men hans senare upptåg var nog de mest underliga. Katt som han var så gillade han att spana på möss i vårt pannrum, men dit kan man ju inte ha öppet för länge på grund av rök och sådär. Därför lärde Pontus sig att hoppa upp och hänga sig i handtaget och öppna dörren när han tröttnat på pannrummet, så traskade han bara ut och så fick man kila ner och stänga dörren när han kom spatserandes i köket igen. Han var inte dum Pontus. Summan av kardemumman, det enda djur jag delat boende med är en överintelligent, enormt självständig katt som till råga på allt själv bestämde att det var oss han skulle bo hos och ingen annan genom att kort och gott börja hänga på våran trappa tills mamma började ge honom mat.

Kan bli mer inlägg om Pontus, han var inte som alla andra katter utan så mycket mer sofistikerad och ball på samma gång. Ska börja göra mig iordning för sängen, natt och sömn. Borde ge mig själv ett ultimatum, vet att jag provat det med framgång förut, att blogga innan klockan halv nio imorgon för att vara tvungen att öppna ögonen. Sagt och gjort. Ses imorgon, före 8.30am.

Godnatt.



Kommentarer
Postat av: Anonym

vad lustigt att din katt heter pontus!!

Postat av: sannis

hej kära vän!

helgen som är om 2 veckor, ska jag åka hem, du ska inte hem då också? :) pusss

2008-10-06 @ 08:25:59
URL: http://saannas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback